Küba Gezi Notları 3 – 2015

Sarı Taksi

24 Nisan Havana’da 2.günümüzde kısa da olsa serbest zamanımız oldu ve Katedral meydanına gittik.

Plaza de la Catedral- Katedral Meydanı,Havana

Yürüdüğümüz sokaklardan birinde karşılıklı galeriler, hediyelik eşya dükkanları yanyanaydı, hangisine bakacağımızı şaşırarak ilerledik ve bir tanesine girdik. Guiro adı verilen bal kabağından yapıldığını tahmin ettiğim, ön tarafı tırtıklı müzik enstrümanını satıcıyla kısa bir selamlaşma sonrası çalmayı başardım. Çok keyif aldığımı söylemek isterim. Özellikle Küba şarkısı eşliğinde çalınca yeteneğinize siz bile inanamayacaksınız. Mutlaka deneyin ve satın alın, özellikle satıcıdan size öğretmesini ve bir şarkı ile eşlik etmesini isteyin, sizi kırmayacaktır. İçi boş olduğundan valize yerleştirirken kırılmaması için iyi sarmanızı öneririm.

Günün akşamında yemek sonrası saat 21.00’de başlayan geleneksel top atışı törenini izlemeye San Carlos de la Cabana kalesine gittik. Her akşam saat 21.00’da yapılan top atışı, eskiden kale kapılarının kapatılacağını halka haber vermek için yapılırmış. Gelenekselleşen bu seremoniyi turistler kadar Kübalılar da aksatmadan izlemeye giderlermiş.

Yemekte çok oyalanınca seremoniyi kaçırmamak için, otoparktan top atışının yapıldığı yere kadar koşmak zorunda kaldık. Koştuğumuza değdi çünkü kaçırmadan izledik. Sonrasında bizim şansımıza askeri bandonun hazırladığı bir programı izledik. Müzik o kadar muhteşemdiki alanda bulunan herkes dans ediyordu. Tabi bizde müzik bitene kadar dans ettik.

Muhteşem bir gösteriydi. Askerlerden biri şarkılar söyledi ve tüm izleyenler, turistler ve Küba’lılar coştukça coştu. Kimse birbirini tanımıyor ama bayram gibi herkes bir arada ve dans ediyordu.

Otele döndüğümüzde yorgun ama çok mutluyduk.

Otel, restaurant ve otobüs kapılarında hemen etrafınızı çeviren ve sabun isteyen insanlar var. Hazır yeri gelmişken söylemek istiyorum. Sokakta yanınıza gelecek ihtiyaç sahibi Küba’lılar olacak, onlar için yanınıza kokulu sabunlar alın ve hediye edin. Hatta çocuklar için şeker, kadınlar için kremler, makyaj malzemeleri, renkli ojeler alın yanınıza. O kadar mutlu oluyorlar ve seviniyorlar ki siz de eğer ufak hediyelerle giderseniz kendinizi mutlu hissedeceksiniz.

Küba’yı özellikle Havana’yı gezerken insanların ihtiyaçlarının neler olduğunu daha iyi göreceksiniz ve paylaşmanın ne kadar güzel bir duygu olduğunu hatırlayacaksınız. Gittiğiniz bar/restaurantlarda şarkı söyleyen gruplara da mutlaka bahşiş vermenizi öneriyorum. Bu müzisyenler youtube’da dinlediğiniz pekçok kalitesiz müzikten ve müzisyenden daha iyi. Her birinin doldurduğu CD’ler var ve şarkıları bitince bu CD’leri satmaya başlıyorlar. Döndüğünüzde dinledikçe hatırlayacağınız güzel anılar için bu CD’lerden mutlaka alın.

Müzisyen

Bazı sokaklarda üstünüzdeki t-shirtleri, ayağınızdaki terlikleri bile istiyorlar. O yüzden valizinize evde giymediğiniz temiz kıyafetlerinizi de getirip dağıtabilirsiniz yada ağır olur derseniz bizim gibi yapar ve gezi boyunca kullandığınız giysileri evinize geri götürmek yerine orada hediye edebilirsiniz.

Çocukları da unutmayın. Şeker, çikolata, kırtasiye malzemeleri de alırsanız ve rehberiniz aracılığı ile okul eşyalarını yakındaki bir okula teslim ederseniz sizi sevgiyle kucaklayacaklardır. Sokakta ise şekerleri çocuklara verebilirsiniz. Sokaklarda gezerken gülümseyerek selam verirseniz kocaman gülümsemeler alırsınız karşılığında. Mutlaka sohbet edin, göreceksiniz ki gülümsemek heryerde işe yarıyor.

İşte size sıcacık bir gülümseme
İşte size sıcacık bir gülümseme, Santiago de Cuba

Küba, kilometrelerce uzak ve gizemli ülke. Bize güzel yüzünü gösterdiği için çok şanslıyız. Unutmamak lazım siz karşınızdakine ne verirseniz karşılığında onu görürsünüz.

Yaşlı Kadın ve Puro

Güvenlik açısından herhangi bir problemle biz karşılaşmadık, buna rağmen yabancı bir ülkede olunca değerli eşyaları korumak gerektiğini unutmayın.

İklim tropikal olduğu için hava sıcak, yağmur şiddetli ve yoğun yağıyor, fırtınaları ise oldukça şiddetliymiş. Çok şükür ki biz fırtınaya denk gelmedik, ancak 30 Nisan’da ve 1 Mayıs’ta yoğun yağmura yakalandık. Yanınızda mutlaka ince bir yağmurluk ya da şemsiye olsun. Hava üşütmüyor ancak ıslanınca kurumak ve eşyaları kurutmak zor.

Yağmur sonrası Havana

Yanınızda açık ayakkabı ve yedek yürüyüş ayakkabısı getirmeniz, deniz ve otel odalarında kullanmak için terlik bulundurmanız iyi olur.

Küba’da 2 tip para kullanılıyor. CUC adı verilen para turistlerin kullandığı ve 1 Eur ‘nun 1 CUC’a denk geldiği bir para. Yerli halk ise CUP kullanıyor. Otel resepsiyonundan rahatlıkla Eur’nuzu CUC ile değiştirebilirsiniz. Genelde her yer aynı orana göre çeviriyor. Biz fazla araştırmadan kaldığımız otellerin resepsiyonlarında paramızı değiştirdik. Tek seferde değişim yerine, kullandıkça para çevirmeniz daha mantıklı yine de tercih size kalmış. Küçük bir tüyo para değiştirdiğinizde bozukluk da mutlaka isteyin. Küçük para gerekecektir.

Gezi programı, Havana’da 2 gün kaldıktan sonra güzergah üzerindeki şehirleri gezerek Santiago de Cuba’ya ulaşan bir rotadan oluşuyor.

Sırasıyla Cienfuegos, Santa Clara, Trinidad, Camaguey, Bayamo, Santiago de Cuba’ya gittik. Tüm şehirlerde 1’er gün kalıp en son Santiago de Cuba’dan iç hat uçuşu ile Havana’ya dönüş yaptık.

Balıklar

Küba’ya gitmeden önce, ülke ve kültür hakkında birşeyler okumanızı tavsiye ederim. Aksi takdirde büyük beklentilerle ve hiç bilgi sahibi olmadan giderseniz kesinlikle mutsuz olursunuz. Küba böyle bir yer. Ya Küba’yı olduğu gibi kabul edersiniz, mutlu olursunuz, ya da mücadele eder, direnir mutsuz olursunuz. Tercih size kalmış.

Aynı zamanda her an her istediğinize ulaşamayacağınız, gerçek hayattan gerçek zorluklarla mücadele eden insanların ülkesi. Tüketim canavarı olan bizlerin alışkanlıklarına tamamen ters. Hoşgeldin gerçek dünya. Örneğin yollarda çok fazla araç yok, otobüs deseniz belli aralıklarla geçiyor. İşine gidip gelmek için pek çok Kübalı sabah erken saatte yollara çıkıp otostop çekiyor. Aşağıdaki fotoğrafa dikkatli bakarsanız kamyon kasasında onlarca insanı görebilirsiniz.

Kamyom kasasında seyahat

2 gece Havana’da kaldıktan sonra otobüsümüz 25 Nisan sabahı erkenden otele geldi ve min.4 saat sürecek yolculuğumuza başladık. Günün sonunda Cienfuegos şehrine ulaştık. Ancak arada Zapata yarımadasını ziyaret ettik.

Yolculuğumuz boyunca gökyüzünde kartallar özgürce uçuyorlar, hayatın tadını çıkartıyorlardı. Beni en çok şaşırtan da kartal populasyonunun fazlalığı idi.

Zapata yarımadası, turistik bir köy, doğal bir kanal, timsah çiftliğinden oluşuyor. Gittiğimiz yer Guama ve bu bölge devrim öncesi sıtma yayan canlıların olduğu bir bataklıkmış ve günümüzde sıtmadan arınmış , turizme açılmış. Şuan kanalda tekne gezintileri yapılıyor, ortalama 30 dakikalık olan bu turlar oldukça keyifli. Tekneler ortalama 20 kişi kapasiteli. Kanalda gezinti yaparken etrafta birçok yabani hayvan görme imkanı da var.

Zapata bölgesi

Timsahlar tel örgüler arkasındalar ve gerçekten ürkütücüler. Biz onları izlerken kısa süreli birbirleri ile kavga ettiler, çıkartdıkları ses gerçekten korkutucuydu. Hayvanların para kazanmak adına sergilenmeleri bana doğru gelmiyor  yine de timsahları bu kadar yakından görmek etkileyici.

Eğer turunuz kapsamında böyle bir gezi varsa yanınızda güneş kremi ve şapka olmalı.

Hindistan cevizi

Ayrılmadan az önce hindistan cevizi suyu içmek için sıraya girdik ama  maalesef zaman dolunca bekleyemedik ve sadece içteki beyaz kısmını yiyerek tadına bakmış olduk.

Giron müzesi de gezildikten sonra masal şehirlerden biri olan Cienfuegos’a vardık. Maaelsef müzeler hakkında buraya çok detay alamıyorum çünkü zaman nedeniyle gördüklerimiz ve aklımda kalanlar çok fazla değil, genel olarak gezdiğimiz müzelerde devrim dönemi, fotoğraflar ve haritalarla anlatılıyor. Daha fazla bilgi edinmek isterseniz eminim internette yeterli malzeme vardır.