Küba Gezi Notları 4 – 2015

Tomas Terry Tiyatrosu, Cienfuegos

İlk valisinin isminin verildiği ve İspanyolların kurduğu Cienfuegos, aynı zamanda Karayiplerin en derin yeri imiş. Küçük ve bir o kadar şirin bir yer. Akşam Thomas Terry tiyatrosunda genç dansçıların bir gösterisi vardı, izlemeye gittik.

Otelimiz La Union Hotel ve meydanda yer alan tiyatroya 5 dk. uzaklıkta. Otelde yediğimiz soslu deniz ürünleri lezzetliydi.

Yolunuz Cienfuegos’a düşerse ve tiyatroda yerel bir gösteri varsa mutlaka tiyatronun üst katında izleyin tavsiye ederim.

26 Nisan’da rotamız devrimin en önemli kısmı olan Batista’nın silah yüklü treninin patlatıldığı yer olan Santa Clara üzerinden Trinidad.

Balkon, Santa Clara

Hava yine çok sıcaktı, güneş koruyucularını unutmadık, şapkamızı taktık ve Santa Clara’da, trenin patlatıldığı noktaya gittik. Tam bu noktada bir heykel var ve trenler aynı şekilde orjinal olarak alanda yer alıyor. Burası, Batista’nın tüm cephanesini kaybettiği yer olması açısından önemli bir merkez. Buradaki zafer savaşın sonucunu belirlemiş.

Tren

Pazar günü olması sebebiyle trenlerin içini göremedik. Ancak Rehberimiz Ayşe Hanım, trenlerin içinde fotoğraflar olduğunu söyledi. Pazar dışında bir gün gidenler belki bu fotoğrafları görebilirler. Sonrasında yürüyerek meydana ulaştık. Meydan cıvıl cıvıldı, çocuklar keçilerin çektiği arabalara bindirilmiş gezdiriliyordu. Harika bir çözüm, çünkü keçi çocuklar için çok güvenilir bir hayvan ve sanırım ucuz bir çözüm de. Çocuklar o kadar keyif almış görünüyorlardı ki fotoğraflarını çektik durduk.

Keçi arabası

Meydanda banklarda oturmak, yarı İngilizce yarı İspanyolca yaşlılarla sohbet etmek bizi çok keyiflendirdi.

Zaman çok çabuk geçtiği için grup bir süre sonra toparlandı ve Che Guevera’nın defnedildiği yere mozolesini görmeye gittik. Che’ye ve Fidel Castro’ya ait fotoğrafların yer aldığı özel bir bölümü de sessizlik içinde gezdik. Che’ye hayran olmamak elde değil. İdealleri ve insani duyguları nedeniyle hayatını haksızlıklara karşı savaşmaya adayan bir adam. Küba’da, Fidel Castro ve Che’ye duyulan sevgi ve saygı inanılmaz boyutta. Tam yeri olduğunu düşünüyorum Havana’da Atatürk’ün de heykeli bulunuyor.  Biz de Ata’mızın heykelini görmeye gittik tabi.

Che’nin heykelinin bulunduğu kaidenin üstünde “Hasta La Victoria Siempre” (zafere kadar daima) yazıyor.Bu söz Küba’da heryerde karşımıza çıktı.

Comandante Che

Trinidad’a giderken bir aksilik sonucu otobüsümüz bozuldu. Bu bizim toplu taşıma ile tanışmamıza, Kübalıların kullandığı sarı renkli otobüsleri denememize vesile oldu.

Otobüs,Trinidad
Sarı Otobüs,Trinidad

Oldukça eski olan otobüsle, tangır tungur bir macera yaşadık, bu kadar eğlenceli bir otobüs yolculuğu ancak Küba’da olurdu ve oldu da. Ben bunu burda macera ve eğlence  olarak nitelendiriyorum çünkü bir yerde turist olarak bulunduğunuzda sabrınız ve hoşgörünüz daha fazla oluyor. Sonuçta yaşanılan sorun geçici ve biliyorsunuz ki eninde sonunda problem çözülecek. Orada yaşayanlar için bu tip aksaklıklar büyük sorun çünkü işlerinden geri kalıyorlar. Aynı şey bizim içinde geçerli değil mi? İşimize giderken trafik tıkanınca çileden çıkıyor ve tepki gösteriyoruz. Bizim Küba’da yaşadığımız bu aksiliği, bundan dolayı bir turist gözüyle değerlendirdim. Tabi sevgili rehberimiz Ayşe Hanım ve Küba’lı rehberimiz Irianne sorumluluk nedeniyle stres oldular ancak bu tür aksilikler olabilir. Önemli olan bu süreci ustaca yönetmek ve çözüm bulmak.

Trinidad'da keyif
Trinidad’da keyif

Öğleden sonra masal şehri Trinidad’a vardık. Burada kaldığımız Trinidad del Mar Hotel’ini beğenmedim ancak rehberimizin dediğine göre bölgenin 2 otelinden iyi olanı buymuş. 1 gece bizim için problem olmaz diye düşününce keyfimizi kaçırmasına izin vermedik. Ancak beğenmediğimiz yatak çarşaflarını temizleriyle değiştirttik, odamızı bir kere daha temizlettik. Irianne bu işi ustaca halletti. Eski tip tatil köyü havasında oldukça büyük bir alanda yer alan otelin tek güzel tarafı kum sahil ve muhteşem Karayipler’in hemen yanında yer alması. Bahçede yemek sonrası canlı müzik vardı. Merkeze uzak olarak konakladığımız tek otel burasıydı ve gece yarısı kilometrelerce yolu taksiyle gitmek istemediğimiz için otelde kalıp müzik dinledik.

Galeri,Trinidad

27 Nisan sabahı, tam anlamıyla gezemediğimiz Trinidad’a tekrar gittik. Trinidad renkli galerileri, küçük meydanı ve meydandaki merdivenleri ile şirin ve eski bir şehir. Sokaklarda yürürken kendimizi bir masalın kahramanları olarak hayal ettik.

Dikkatimizi çeken şey büyük girişli, kocaman kapılı evlerin olması ve evlerin kapılarının hava girmesi için açık tutulması.

Trinidad

Merkeze otobüsle giremiyorsunuz, arnavut taşları üzerinden rengarenk evlerin, dükkanların olduğu sokaklardan yürüyerek meydana çıkabilirsiniz. Tüm yollar Plaza Mayor Meydanına çıkıyor. Cienfuegos gibi burası da Unesco tarafından dünya mirası listesine alınmış. Her yerde müzik sesleri var ve kalabalık. Merdivenlerde oturmak ise gerçekten çok keyifli. Kafelerden gelen müzik sesi, etrafta gezinen insanlar bizi toplanma saatine kadar çok eğlendirdi.

Yolumuz uzun olduğundan ve akşam Camaguey’de kalacağımız için toparlandık. Yolumuzun üstünde şeker kamışı tarlalarının yer aldığı Los Ingenios vadisine doğru yola çıktık. İlk şeker kamışı değirmenlerinin inşa edildiği bölge olan vadi, yine Unesco tarafından dünya mirası listesine alınmış. Gördüğümüz değirmen oldukça ilginçti.

Değirmen

Çevreyi yukarıdan daha iyi görebildiğimiz için bizim favorimiz 45 mt yüksekliğindeki Manaca Iznaga gözetleme kulesi oldu. Ve tabi bu seçimden dolayı değirmen ile ilgili fazla detay alamadık.

Manaca Iznaga

Tahta merdivenlerle en tepesine kadar çıktığımız kule, pencelerinden giren rüzgarla tüm bölgeye hakim. Tecrübeyle sabittir, esen rüzgar tahta merdivenleri sallıyor. Yükseklik korkunuz varsa kuleye tırmanma kararınızı bir kere daha düşünün derim. Yada benim gibi yapıp bu korkunuzu unutun, anın keyfini çıkarın. Ben tahta merdivenlerden , özellikle bu yükseklikteki kulelerdeki tahta merdivenlerden korkarım. Ama korku yerine merak ağır basınca en tepeye kadar çıkıp aşağıdaki fotoğrafları çektim.

Manaca Iznaga'dan çevre
Manaca Iznaga’dan çevre

Etrafta atlar, tarla süren insanlar ve olabilidiğine yeşil araziler var, manzara harika. Kule eskiden köleleri kontrol etmek amaçlı kullanılıyormuş. Silahlı adamlar bekçilik yapıyormuş. Kimbilir kaç kişi bu adamlar tarafından öldürüldü diye düşündük kulenin tepesinden fotoğraflarımızı çekerken.

Manaca Iznaga'dan tarlalar
Manaca Iznaga’dan tarlalar

Ayrıca, etrafta turistik eşya çok fazla ve diğer şehirlere göre çok ucuz. Mutlaka el emeği olan bu ürünlerden almalısınız. Ağaç ve bitki tohumlarından yapılmış kolyelerden bir demet aldım. Yalnız unutmayın bunlar naylonda saklanmamalı. Hava alacak şekilde koruyun , yoksa güveleniyor. Neyseki beni gruptan bir arkadaş uyardı da kolyeleri sağlam şekilde Türkiye’ye getirdim.

Gözetleme kulesi ve değirmenden yeterince fotoğraflar çektikten sonra toparlandık ve artık Camaguey’e doğru yol alma zamanı geldi.

Camaguey‘de dünya mirası listesine alınmış , labirent şeklinde dar sokakları, renkli kapıları ve harika meydanları olan sevimli bir şehir. Aynı zamanda birçok galerinin de yer aldığı bir sanat şehri havasında.

Camaguey

Hazır yeri gelmişken söylemek isterim Küba’da sanat heryerde. Yapılan her tablo orjinal ve gerçekten çok güzeller.

Camaguey’deki otelimize, Grand Hotel’e vardığımızda yol yorgunu olduğumuz için kısa bir dinlenmesi molası verdik.

Odalar güzel ve temizdi ancak dışarıya açılan pencere yoktu. Bireysel giderseniz buna dikkat edin. Sokağa açılan pencere varmı öğrenin.

Yemek sonrası meydanı görmek ve müzik dinleyebilmek için meydana yürüyerek çıktık. Otele oldukça yakın bir yere girdik ve orkestranın enfes Küba şarkılarıyla dans edip müzik ziyafeti çektik. Vaktiniz varsa dans öğrenin. Çünkü Küba’da müzik ve dans her yerde.

Müziğin yanında heryerde canlı renkler kullanılmış, çoğu meydan, evlerin duvarları, kapılar, insanlar herşey rengarenk.

Sarı Kapı,Camaguey

28 Nisan sabah erkenden otelden hareket ettik ve Camaguey’i , bu renkli şehri, Marta Jimenez adlı sanatçı tarafından rengarenk boyanmış Bici Taksi’lerle gezdik. Bici Taksi 2 kişilik ve 3 tekerlekli bir araç. Egzos dumanı olmadan gezmek çok güzel. Çünkü Küba genelinde kullanılan Amerikan araçları ve motosiklete benzer Coco taksiler inanılmaz egzos gazı yayıyorlar ve gerçekten nefesiniz tıkanıyor.

Santiago,Bici Taxi Camaguey

Bici taksimize kurulup yavaş yavaş meydanları, ara sokakları gezmek gerçekten çok eğlenceliydi. Bizim şöförümüz Santiago adında genç bir Küba’lıydı. Anlaşabildiğimiz kadar konuştuk ve gezi boyunca güleryüzüyle gezimize renk kattı. Tabi ara durakta 2 yaşında bir kardeşi olduğunu öğrenince yanımızda getirdiğimiz şekerlemeleri Santiago’ya hediye ettik. Mutlaka bici taksiyi özellikle Camaguey’de deneyin, tavsiye ediyorum. Tadı damağınızda kalacak.

BiciTaxi,Camaguey

Her güzel şeyin sonu olduğu gibi Camaguey şehrinde sokaklar ve meydanlar arası eğlenceli gezimiz bitti ve sonraki durağımız olan, Küba müziğinin beşiği olarak ifade edilen Sandiago de Cuba şehrine doğru yola çıktık. Camaguey ile Santiago de Cuba arası ortalama 6 yada 7 saat yolculuk yaptık. Tabi arada Bayamo’da mola verdik. Bayamo ile ilgili söyleyebileceğim tek şey çok ama çok sıcak olduğu. Yemek için seçilen manzaralı lokantamıza giderken meydanı duvar diplerinden geçerek aştık. Güneşte yürümek imkansızdı, şapka olmadan dışarıya adım atmayın. Eğer Türkiye’den şapka getirmediyseniz palmiyeden yapılma şapkalar heryerde var, mutlaka edinin. Kullanışlı ve güzel bir hatıra. Katlanabilir olması da bavulda evinize götürmeyi kolaylaştırıyor. Şapkanızı Cienfuegos’tan yada Santiago de Cuba’dan alabilirsiniz.

Devamı Küba Gezi Notları 5’te

Küba Gezi Notları 4 – 2015” üzerine 3 yorum

1. Yazılar süper,
    akıcılık süper,
    detaylandırma süper,
    resimler süper,
    küba süper,
    sen süpersin,
    şu saatten sonra gitmek kaçınılmaz..