Küba Gezi Notları 5 – 2015

Sandalye'deki detay,Bayamo
Sandalye’deki detay,Bayamo

Bayamo’da yediğimiz öğle yemeği sonrası tekrar yola çıktık ve artık rotamız Santiago de Cuba idi.

Santiago de Cuba’da, harika bir otele adım attık , Melia Santiago Hotel, Küba’da kaldığımız otellerin en iyisiydi. Sanat galerisini andıran kocaman bir otel olmasının yanısıra lezzetli yemekleri uzun zaman aklımızda kalacak. Restaurantta çalan piyano eski dönem Küba’sını andırıyordu. Uzun otobüs yolculuğu sonrası akşam yemeğimizi yedikten sonra otelden bindiğimiz taksilerle Küba müziğinin merkezi olan bu harika şehri gece keşfe çıktık. Kısa bir araba yolculuğundan sonra (otelimiz ile merkez arası 4 yada 5 CUC) merkeze geldik.

Karnaval Müzesinin önü, Santiago de Cuba

Grubun kalanıyla geç saatte buluşacağımız için meydana bakan Grand Hotel’de kahve içip dinlendikten sonra kısa bir yürüyüş ile arka sokakların tadını çıkardık. Artık Trova adındaki cap canlı Küba müziğinin yapıldığı mekana gitme zamanı diyerek yönümüzü Trova’ya çevirdik. Mekan meydana çok yakın o nedenle tedirgin olmaya gerek yok. Bizden önce gidenler olmuş, biz girdiğimizde herkes dans ediyordu. Eğlence muhteşem, şarkılar harikaydi, işte o an Küba’da olduğumuzu hissettik.

Santiago de Cuba'da Sokak
Santiago de Cuba’da Sokak

Trova’ya 1 CUC= €1 vererek girdik, içeride içkinizi bedeli karşılığında alabilirsiniz. Eğlence o kadar yerinde ve müzik o kadar muhteşemdi ki bırakıp çıkamadığımız için sahnenin önünde oturup müziğe alkışlarla eşlik ettik. Bu arada Trova’nın uygulamasımıdır bilmiyorum, 2 Kübalı, turistlerle dans edip ve karşılığında içki ısmarlatıyor. Para almıyorlar ancak içki ısmarlamadan da peşinizi bırakmıyorlar. Santiago de Cuba’ya gidip Trova’ya gitmez ve müzik dinlemezseniz geziniz yarım kalır.

Bisiklet,Santiago de Cuba

Müzik sona erdiğinde otele dönme zamanı geldi ve yine taksilerle otele geri döndük. Araç konusunda hiç sorun yok, yeteri kadar taksi mevcut ve sizi istediğiniz yere güven içinde götürüyorlar. Taksi yoksa da kısa bir bekleme sonrası mutlaka geliyor. Panik olmaya gerek yok, saat ne kadar geç olsa da güvenlik sorunu yok, içiniz rahat olsun, en azından biz kötü bir olayla karşılaşmadık. Tabi siz yine de dikkat edin, sonuçta yabancı bir ülkedesiniz.

Taxi, Santiago de Cuba

29 Nisan sabahı, erken saatte toplandık Santiago de Cuba’nın merkezine tekrar geldik. Akşam gördüğümüz yerleri bu sefer gündüz görmek keyifli oldu, tabi ara sokaklardaki dükkanların açık olması ve alışveriş yapma şansı yakaladığımız için ufak hediyeler almayı da ihmal etmedik.

Meydan,Santiago de Cuba

Meydanda, Grand Hotel’in tam karşısında yer alan muhteşem eski eserlerin yer aldığı Endülüs esintisi taşıyan Velasquez’in evini ziyaret ettikten ve kısa bir alış veriş turundan sonra yola çıkma zamanı geldi. Bu arada ara sokakların birinde bulduğumuz marketten su almak istedik ancak çantalarımızla içeriye giremedik. Hırsızlık nedeniyle kimseyi çantayla almıyorlarmış içeriye. Marketin içinde emanet var ve oraya bırakmanız gerekiyor. Tabi çantaları bırakmak istemediğimiz için ben market dışında beklerken Serap ve rehberimiz Irianne içeri girip alışveriş yaptı. Eğer tek başına iseniz çantanızı ya emanete bırakacaksınız ya da markete girmeyeceksiniz.

Muse de Carnaval, Santiago de Cuba

Meydanda yürürken 2 yada 3 yaşında bir kız çocuğu ile karşılaştık. Elimdeki çikolatayı ona verdiğimde zıp zıp zıplamaya başladı, hepimiz gülüştük, tüm çocuklar güzel, bunu bir kere daha anladık, cocuğun milliyeti, beyazı, zencisi yok. Çocuk her yerde çocuk, yeterki tüm çocuklar gülsün.

Yolumuzun üstündeki sarı ile boyanmış büyük yapı Moncada kışlası, park edip binaya giriş yaptık. Girişinde mermi izleri var ve özellikle bu noktalar kapatılmamış. Fidel Castro ve bir grup devrimcinin Batista kuvvetleri tarafından pusuya düşürüldüğü, inanılmaz olayların yaşandığı, inanılmaz boyutta işkencelerin yapıldığı bir yer ve görevli eşliğinde gezilebiliyor. Küba’ya giderseniz Moncada Kışlasını görmezseniz, öğrendiğiniz ve duyduğunuz tüm bilgiler eksik kalır.

Moncada (otobüsten çekilmiştir)
Moncada
(otobüsten çekilmiştir)

Fotoğraflar, o dönemden kıyafetler ve eşyalar bu işkencelerin en büyük kanıtı. Gezerken sinirleriniz bozulacak ve gerçekten üzüleceksiniz. Bugün yapının içinde okul bulunuyormuş. Çıkışta çocuklarla karşılaştık, Serap’ın Istanbul’dan Küba’ya getirdiği defterleri, birkaç şekerleme , sabun ve kalemle birleştirip çocuklara iletilmek üzere öğretmenlere hediye ettik. Kısacık fotoğraf çekimi sonrasında otobüse geri dönerek kışlayı geride bıraktık.

Fener

Sırada, Santiago körfezine bakan Castillo del Morro (San Pedro de la Roca) ziyareti var. Önce güzel bir yemek yedik ve ardından Del Morro kalesini gezmeye gittik. Manzara harikaydı, girişte yine heryerde olduğu gibi fotoğraf çekmek için para ödemek zorundasınız. Gün bitiminde Havana’ya döneceğimiz için fazla oyalanmadan yola çıktık ve Küba devriminin babası olarak nitelendiren Jose Marti’nin mezarı olan Santa Ifigenia mezarlığını ziyaret ettik.

Asma Köprü, Castillo del Morro

Santiago de Cuba’da geçirdiğimiz güzel günün ardından iç hat uçuşu ile Havana’ya dönmek üzere havaalanına gittik. Havaalanında yaklaşık 1 saatlik bir rötarla uçağa geçtik. İç hat uçuşlarında bavul ağırlığına dikkat edin. Bavulunuz belirlenmiş limiti aşarsa inanılmaz paralar ödemek zorunda kalırsınız. Bu uyarı rehberimizden geldi. Alışverişinizi buna göre yapmanız önemli.

Havana

Havana’ya vardığımızda bizi yağmurlu bir hava karşıladı. Hatta yıldırım düşmesi sonucu 1 kişinin hayatını kaybettiğini, sel olduğunu, bazı evleri su bastığını öğrendik. Hatta öyle ki Havana Katedral meydanında bulunan eski bir apartmandan yoğun yağmur sonrası taş parçaları dökülüyordu. Yıkılma tehlikesi vardı ve bir polis tarafından yolun ortasından yürümememiz için uyarı aldık. Buna rağmen bina da yaşayanlar olması, insanların gidecek yerlerinin olmadığını gösteriyordu. Binanın ne kadar dayanacağı belli değil, biz korkarak geçtik yoldan.

Mural de La Prehistoria

30 Nisan sabahı yağmurdan sonra mis gibi bir havayla uyanıp yollara döküldük. Rotamız Vinales vadisi. Vadi içerisinde Mogote denilen dev boyutta kalker tepeleri izleyerek yol aldık, sarkıt ve dikitlerin olduğu Cueva del Indio mağarasına botla gezi yapmak için daldık. Bot sırası çok fazla idi ve zaman önemli olduğu için bot gezisini ortak kararla iptal ettik ve Mural de La Prehistoria adlı dev boyuttaki resmi görmeye gittik. Bu duvar resmi Kübalı sanatçı Leovigilda Gonzales tarafından çizilmiş. Manzara harika.

Çiftçi, Vinales

Öğle yemeği için aynı bölgede , bungalov tarzı çatısı olan geniş alanda yemeğimizi yine müzik eşliğinde yedik.

Havana

Dönüş yolunda fotoğraf ve dinlenme molası sonrası Havana’daki otelimize döndük. Akşam “paladar” denen yarı özel lokantalardan biri olan “La California” da yemek yedik. Çok lezzetli bir yemekti ve çok keyif aldık. Hatta 1 Mayıs akşamına bu sefer birkaç kişi olarak rezervasyon yaptırdık. Özellikle 1 Mayıs kalabalık olduğundan ve bazı mekanlar kapalı olabileceğinden rezervasyonla akşam yemeğinizi garantiye almanızı öneriyorum. Bizi rehberimiz uyardığı için sorun yaşamadık. Paladar denen bu yarı özel restaurantlar %49-%51 özel – devlet mantığıyla işletilen yerlermiş. Telegrafo’da kaldığımız için ara sokakta yer alan restauranttan otele kadar yürüdük, sizde yürümeyi tercih ediyorsanız yol tarifini iyi almanız lazım çünkü karanlıkta yolu şaşırabilirsiniz, ana yola çıktıktan sonra sorun yok.

Bebek,Santiago de Küba Havaalanı

Ertesi gün 1 Mayıs ve erken kalkacağımız için çok geç olmadan otelimize döndük.

Havana sokaklardan görüntü

1 Mayıs, nerdeyse bütün Havana’lıların akın ettiği ve kutlama yaptığı bir gün. Kutlamalar büyük meydanda, “Jose Marti Plaza de la Revolucion” da yapılıyor. Meydanda en önde yer alabilmek için sabaha karşı 04.30 da otelden ayrıldık ve belli bir noktaya kadar otobüsle geldikten sonra yürüyerek ön sırada konuşma saatini beklemeye başladık. Saat 07.00 itibariyle konuşmalar yapıldı (30 dk kadar sürdü) ve meydan halka kaldı. Tören alanında Raul Castro’nun da olduğu haberleri geldi ancak biz göremedik. Meydan o kadar kalabalık ve bir o kadar sakindi ki tam bir medeniyet gösterisi vardı.

Jose Marti Meydan

Gürültü yapan bir gence etraftan susması için “şişşt” seslerinin gelmesi unutamayacağımız anılardan bir tanesiydi.

1 Mayıs Bayrama Katılanlar, Havana

Meydandan otobüse yürüyüşe geçtiğimiz sırada yağmur başladı, yağmurluklarımızı giyerek yoğun yağmurun altında otobüse ulaştığımızda ayakkabılarımız ıslanmıştı. Yedek ayakkabı almak çok akıllıca olur, mutlaka bavulunuzda yedek ayakkabı getirin. Hava soğuk olmadığı için sadece ıslandık. Otelde yaptığımız kahvaltı sonrasında günün kalanını Havana sokaklarında geçirdik.

Yaşlı Kadın ve Puro

Havana çok güzel bir şehir, her an hareket var, her an her yerden müzik sesi geliyor. Tabi bir o kadar da kalabalık. Çocuklar sokaklarda, parklarda eğleniyorlar. Halk her şeye dilediği kadar sahip olamıyor ancak gördüğümüz kadarıyla oldukça da hayat dolular. Yukarıdaki fotoğraf otelimizin yakınında fotoğraf çekmek isteyen biz turistler için bekleyen ve karşılığında bahşiş yada sabun aldığında mutlu olan bir kadın.

Küba’dan ayrılmadan, daha önceden kararlaştırdığımız Amerikan arabasıyla Malekon’da tur sözümüzü tuttuk ve otelimizin çaprazında Amerikan’ların park ettiği yere gidip 1 saatlik üstü açık pembe arabamızı kiraladık. Malekon ve Miramar’ı keyifle gezdik. Üstü açık arabayla gezmenin keyfi gerçekten bambaşka. Bir kere inanılmaz havalı. Malekon yaklaşık 8 km’lik sahil şeridi ve tüm Kübalıların gezmekten keyif aldığı bir yer. Kesinlikle tavsiye ederim.

Şöförler fiyatı 45 CUC civarında söylüyorlar. Biz 30 CUC’a anlaştık ve gitmek istediğimiz yerleri haritadan gösterdik. Arabadan ineceğimiz yeri özellikle el yapımı ürünlerin toplu satıldığı depo benzeri “handcraft” çarşısına göre belirledik ve bu çarşıyı da gezdik. Malekon üzerinde olan bu çarşı oldukça büyük ve ara sokaklarda satılan el emeği eşyaların hepsinin bir arada satıldığı bir yer,  biz sokaklardaki satıcılardan alışveriş yaptığımız için buradan ufak tefek hediyelikler almakla yetindik.

Ve denememiz gereken bir diğer taşıt olan coco taksi dedikleri motosiklet benzeri, yumurtaya benzer araçları da handcraft/ el işi çarşısının önünden kiralayarak Jose Marti meydanını gündüz gözüyle bir kere daha görmek için meydana yöneldik.

Coco Taxi,Havana

İşte bu tam macera oldu. Eğer bunu yapmasaydık Küba’dan eksik ayrılırmışız bunu anladık. Bizi biraz sarstı ancak denediğimize memnun olduk. Sahilden Jose Marti meydanı yaklaşık 12 CUC tutuyor. Dönüşte de aynı şekilde coco taksiyle dönmek zorunda kaldık çünkü meydandaki bütün taksiler tutulmuş, müşterilerini bekliyordu. Eğer planınızda Jose Marti meydanına gitmek varsa dönüşünüzü de garantiye almalısınız.

Önce üstü açık araba sonra coco taksi macerası sonrası üstümüz başımız egzos dumanıyla kaplandı. Öyle ki bazı yerlerde ağzımızı kapatmak zorunda kaldık. Buna rağmen çok keyif aldık, mutlaka coco taksiyi deneyin.

Daha önce dışardan görüp içine girmediğimiz Revolucion müzesini de ziyaret ettik. Burada da çantalar emanete bırakılıyor. Müze ziyaretinden sonra artık son saatlere geldik.

Prado y Neptuno’da pizzamızı yedikten sonra otelde valizimizi topladık ve tekrar kendimizi sokaklara attık. Capitol binasının arka taraflarını da görmek için son zamanımızı kullandık.

Obispo sokağını, Capitol binasının arka taraflarını gerçek Havana’yı son kez arşınladık.

Çiçek, Havana

Ve son …

Havana'nın renklerinden
Havana’nın renklerinden

Renklerin ülkesi Küba hakkında yazdığım son satırlara rengarenk bir fotoğraf eklemek istedim.

Küba’ya gitmeden önceki düşüncelerim ve bakış açım ile bu satırları yazarken ki düşüncelerim çok farklı.

Elinde deste deste paralarla seyahatlere gidip, tüketim çılgını insanların şımarık taleplerini tatmin etmek istemeleri ve yine de mutlu olmamaları bu insanların ne kadar zavallı olduklarını gösteriyor bana sorarsanız.

Para harcayarak mutluluğa ulaşılmayacağının en büyük göstergesi Küba. İmkanları yok ama gururlu ve mutlular. Tabi daha ne kadar bu şekilde devam eder bilmiyorum ancak Küba bu haliyle güzel. Umarım başarılı bir yenileşme ve iyileşme süreci yaşarlar, bozulmadan sağlam adımlarla gelişirler ve insanlar özellikle ilaç ve kişisel ihtiyaçlarına rahatça ulaşırlar.

Mutluluk insanın kendiyle birlikte yanında taşıdığı bir duygu. İnsanların bir takım maddi şeylere ulaşamaması onların mutsuz olmalarına sebep değil. Sadece yaşamlarını zorlaştıran bir etken.

Ama gördüğüm kadarıyla mutluluk Küba’nın kalbinde. Başları dik ve gururlular. Güleryüzlü olmaları kendilerine, eşitliğe inanmaları duydukları güvenden kaynaklı. Gözlerinde biz başardık bakışı var. Güleryüz ve müzik evrensel ve iletişimi kolaylaştıran bir etken. Eminim her bir Kübalı devrimle gurur duyuyordur.

Küba, oldukça uzak ve bir o kadar kendimi yakın hissettiğim bir ülke oldu bu seyahatim sonrasında. Bir gün bir kere daha gidebilirmiyim bilmiyorum ancak muhtemelen çok fazla değişmiş olacak. Umarım insanların iyimserliği, gururlu ve dik duruşları, güleryüzleri, yemyeşil doğası, gökyüzünde uçan kartalları aynı kalır.

Ve umarım sizin seyahatinizde benim ki kadar muhteşem ve dolu dolu geçer.

Sevgiyle ve geziyle kalın…

Ebru Uçku*2015

ÖZET:

1. Gezilecek yerler

Favorilerim ;

• Havana harika bir şehir, asla sıkılmazsınız. Zamanınızın büyük kısmını buraya ayırmalısınız.
  • Camaguey’de bici taksi ile tur yapmalısınız, labirent sokakları etkileyici
  • Trinidad masalsı, meydanda merdivenlerde oturup müzik dinlemelisiniz
  1. Hava durumu & İklim, Doğa

23 Nisan- 3 Mayıs 2015 dönemi gündüzleri oldukça güneşli ve sıcak, akşamları ılık, 30 Mayıs-1 Mayıs yoğun yağışlı geçti. Gitmeden önce internetten hava durumuna bakılmalı. Tropik iklim nedeniyle yoğun yağışlı ve yemyeşil doğası var.

1. Giyecek

Yanınıza, bolca açık renk pamuklu, uzun kollu gömlek (güneşten etkilenenler için) askılı tshirtler, rahat elbise, şort ve/veya kapri, terlik, şapka, ince kazak ve yağmurluk alabilirsiniz. Güneş kremi mutlaka bulundurun.

1. Yeme içme

Yemek problemi olanlar yanlarına vakumlu peynir ve zeytin alabilirler. Su kapalı şişeden içilmeli.

Restaurant favorilerim:

• La California atmosferi çok güzel, yemekler harika.
  • Restaurente Cafe Del Oriente şık atmosferi, lezzetli yemekleri olan bir yer.
  • Prado y Neptune’de harika bir pizza yiyebilirsiniz.
  1. Alışveriş

Her sokakta küçük dükkanlar mevcut, ufak tefek şeyler alınabilir. Özellikle tahtadan eserler harika.

1. İletişim

Telefon operatörünüz ile görüşebilir ve gitmeden ücret hakkında bilgi alabilirsiniz. Internet otellerde ücreti karşılığında var.

1. Şarj İmkanı- Elektrik

Bizim kullandığımız şarj adaptörleri 2 uçlu olduğu için Küba’ya uygun değil. Küba’da elektrik fişleri 3 uçlu . Ancak büyük otellerde 2 girişli fiş mevcut. Gitmeden çevirici adaptör alabilirsiniz.

1. Eğlence

Havana’da kaldığınız otelden bilgi alabilir ona göre rezervasyon yapabilirsiniz. Nasyonel Hotel ve Tropicana olarak 2 yer varmış. Ben gitmedim. Yorum yapamıyorum. Rezervasyonsuz gitmemenizi tavsiye ederim. Diğer şehirlerde müzik var. Santiago De Cuba’da Trova’ya mutlaka gitmelisiniz.

Küba Gezi Notları 5 – 2015” üzerine 5 yorum

1. Sevgili arkadaşım kalemine sağlık. Güzel ve faydalı bilgiler için teşekkürler. Fotoğraflarını da çok beğendim. Gitmek için isteğim daha da arttı. Seyahatlerinin (benim de dahil olduğum) ve yazılarının devamını bekliyorum.

Liked by 1 kişi

2. Ebru hanım merhaba,

Yapmış olduğunuz seyahat çok verimli ve mutlu geçmiş ki, buda kaleminize yansımış
    ilk fırsatta gideceğim.

Aydınlatıcı tavsiyeleriniz bizim de seyahatimizi kolaylaştıracak.